søndag 18. desember 2011

julebakst :)

JULEBAKST :)

Nå er det bare dager igjen til julaften og jeg er nesten i rute :)
Jul blir det vel uansett ;)
Men men, her er litt av det jeg har drevet med de siste ukene..


Lussekatter måtte jo lages den 13 ;)
I alt bakestyret glemte jeg å ta bilde av det ferdig resultatet, men deigen 
hevet hvertfall nok som dere ser ;) så lussekatter fikk vi :)


Pepperkaker hører jo også julen til :)
 


 Dette henger i kjøkkenvinduet :)





Og dette i gangvinduet  :)



 I år ble det et meget enkelt pepperkakehus! 


Sjakk brikker.


Her om dagen prøvde jeg meg på en ny oppskrift med kokosboller,
men i mangel av agar-agar, så brukte jeg gelantin og tror kanskje det
ble litt mye gelantin, men men de smakte godt :)
Så skal ikke se bort fra at det blir enda en porsjon til i nermeste
fremtid, for det et bare noen få igjen :)


Og her kommer et lite tips;)

Hvis dere skal lage kokosboller og har for mye skummasse
igjen, så kan en lage skum kake :)
Jeg lage en min skum kokoskake :)

Og hvis en har for mye skjokolade igjen, så kan en røre inn
så mye kokos en klarer i skjokoladen og putte det i små formen,
Det blir en veldig god konfekt :)



Dette er noen av mine julekaker, har også laga småkaker med 
suker på og har tenkt å lage krumkaker, men får se om tiden
strekker til ...

Vi spiser ikke så veldig mye kaker, men litt må en jo ha nå
i julen :)


Hva har dere andre bakt da? Er det sklik at de fleste lager syv slag?
Eller er det ikke så viktig at det skal være syv slag lenger?


Håper det står bra til med dere alle sammen og at julen ikke
bare er stress! 

Husk at det viktigste er å kose seg !


                                  Juleklem fra Olea :)





Lucky tar hvertfall dagene med ro!

6 kommentarer:

  1. Nam nam, detta så godt ut Olea. Du er så flink på kjøkkenet du. Selv har jeg bare laget berlinerkranser og de smakte så godt at de er borte allerede.
    Tror ikke jeg kommer til å rekke noe mer baking i år.. blir nok for mye jobbing til det. Men skal prøveå kose meg med julefilmer og julemusikk. :)
    Klem Madelén

    SvarSlett
  2. Mmmmm.... :D Her var det jammen mange fristelser, og lure tips! Skal bare lage havreflarn, så er baksten i boks. Fem slag, pluss div.konfekt. Så er det bra:)

    Ha en fin førjulsuke, klem

    SvarSlett
  3. Oi, såå mye du har laget! Det så skikkelig deilig ut..
    Hos oss er det butikken som ordner det meste:))men litt baking må til:)
    Ja, blir spent å se om det blir noen kuler igjen på treet i år - oppdaget just katten på 1 1/2 år som sto på to og plinget borti ei kule...:))
    Da knurret jeg litt hihi, og han gikk å la seg på sofaen:)
    For bare ønske lykke til hos deg også:)
    Og ønsker deg fine førjulsdager!
    Klem fra Janne

    SvarSlett
  4. Så flink du har vært! Jeg har kun laget pepperkaker... Skal bake julekake eller julebrød, men ikke før lille julaften :-) Har lovet ungene sjokoladekake og muffins til julaften, så da er jeg liksom i boks på kakefronten. Vi er ikke så glad i de vanlige julekakene.
    Nyt disse dagene :-) Klem Hilde

    SvarSlett
  5. Masse godt og fristende hos deg!

    ..Bare innom for å ønske deg og dine en gledelig jul og et godt nyttår!

    Heleneklem;o)

    SvarSlett
  6. Oij...så mye godt:))
    God jul,olea:))

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...