torsdag 22. mars 2012

Stiklinger og frø

Stiklinger og planting :)


Her om dagen var jeg på plantasjen og kjøpte meg noen
søte små stiklinger :)


 Pelargonia.  2 stk royal blue og 1 eroica. 
Jeg har ikke så veldig peil på Pelargonia, så blir spennende å 
se hvordan dem blir :)


Kjøpte meg også en liten Dahlia. Jeg syns de er så vakre, 
og ifjor blomstra Dahlia blomstene mine  hele sommeren :)

Jeg har også fått satt  litt frø :)
Grønn salat, rød salat, og blomkål. 


Bilde ble tatt igår morges og nå ikveld så jeg de første spirene :)
Jeg har bare blanta noen av frøen, skal plante resten litt senere slik
at ikke alt blir modent på en gang. Ifjor sommer var vi selvforsynt 
med salat hele sommeren :)


Hjelp søkes!
Så lurer jeg på om det er noen der ute som kan hjelpe meg litt?
I Januar kjøpte jeg meg en  Pelargonia, den blomstra og var kjempe
fin. Den lever enda, men blomsten klipte jeg bort da den visna og 
bladverket har vokst og ser nå litt viltert og ikke fult så pent ut lengre.

Er det noen som kan fortelle meg hva jeg skal gjøre med den???

Kan jeg få nye blomster på den denne sesongen? 
Skal den klippes helt ned, eller bare klippe bort de tynneste "grenene"?
Liker den seg best ute eller inne? (Den har stått inne hele tiden)

Håper noen kan hjelpe meg ! :)
Jeg er litt "ny" når det gjelder Pelargonia, har først nå oppdaga hvor
vakre blomster det egentlig er ;)




KLEM FRA OLEA :)



Lucky har funnet seg et nytt favoritt sted :)
Oppå forsterkeren ;) Han begynner og bli en ganske stor
gutt nå :)

6 kommentarer:

  1. Pelargonia har godt av å bli skåret litt tilbake. Gi den godt med lys og gjødsel så vil du sikkert få flere blomster på den i vår/sommer. Nydelig pus du har! Jeg har også en kattunge som snart er et halvt år. De vokser fort i den alderen! :-)

    SvarSlett
  2. Skjær Pelargoniane godt tilbake og sett de i ny jord og gi de masse lys så får du svære flotte ,blomstrende planter som står til langt på høsten. Ta så vare på de gjennom vinteren på et mørkt sted.
    Pelargonia kan du ha glede av i mang,mange år Olea. De er lette å ha med å gjøre.
    God helg:D

    SvarSlett
  3. Morro å se at du koser deg med blomstene dine!
    Klem Madelén

    SvarSlett
  4. Spennende! Jeg har ikke peil på Pelargonia, men ser du får tips av andre her :)
    Søte Lucky <3 Forsterkeren ja, ikke rart det er en favorittplass, den er vel som regel varm? :)

    Klem

    SvarSlett
  5. Hei Olea:)...ja jeg sier som de andre over her...klipp bort halvparten av planten..lyst og ikke for varm+ gjødsel= blomster resten av sommeren:))
    God helg til både deg og lucky:))

    SvarSlett
  6. Tusen takk for gode svar! :)
    Da skal blomsten få seg en stuss imorgen :)
    Klem :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...